Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2024

 

Διαβάστε το παρακάτω κείμενο το οποίο δημοσιεύθηκε ως κύριο άρθρο στην εκκλησιαστική Εφημερίδα «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ» της 25.10.2024.

Πρόκειται για βαρυσήμαντο κείμενο διότι για πρώτη φορά τίθενται συγκεκριμένα ζητήματα ως καίρια αιτήματα του πιστού λαού, όπως:

·       Δημοσιοποίηση των Πρακτικών της διαβοήτου Συνόδου της Κρήτης και αποκήρυξη των αντορθοδόξων θέσεων και Αποφάσεών της

·       Σύγκληση Πανορθοδόξου Συνόδου και κλήση σε απολογία του Κων/λεως Βαρθολομαίου για τις αντικανονικές ενέργειές του στο «Ουκρανικό»

·       Δημοσιοποίηση όλων των κειμένων συμφωνίας στο πλαίσιο του Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Παπικών

·       Αναθεώρηση και ματαίωση των σχεδιαζομένων συνεορτασμών με την παρουσία του αιρετικού Πάπα για τα 1700 έτη από τη σύγκληση της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου και των περί προσδιορισμού «κοινού Πάσχα» Ορθοδόξων και Παπικών  


Ἐνέργειαι καί δηλώσεις τοῦ Πατρ. Βαρθολομαίου σκανδαλίζουν δεινῶς τόν λαόν  τοῦ Θεοῦ

 

ΝΑ ΑΠΟΛΟΓΗΘΗ Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ

ΚΩΝ/ΛΕΩΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ

 

Ἄλλην Σύνοδον Φερράρας-Φλωρεντίας ὁ εὐσεβής λαός τοῦ Θεοῦ οὔτε ἀποδέχεται οὔτε ἀκολουθεί οὔτε πρόκειται νά ἀναγνωρίση!



Μακαριστός Καθηγούμενος της Ι. Μ. Δοχειαρίου Αρχιμ. Γρηγόριος: «Πιο καλό είναι να συναντάς μια γιαγιά στο χωριό πού πιστεύει, από ένα Καθηγητή Πανεπιστημίου και από ένα Πατριάρχη, που φιλάει την παντόφλα του Πάπα».

 

Τοῦ Δημητρίου Κ. Ἀναγνώστου, Θεολόγου

 

Ο κατέχων τον πρώτον θρόνον της κατ’ Ανατολάς Ορθοδόξου Εκκλησίας 84χρονος Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως κ. Βαρθολομαίος (Αρχοντώνης) κατά την μέχρι σήμερον 33ετή πατριαρχείαν του έχει αναπτύξει πολυσχιδή δράσιν. Όμως, ως μη όφειλε, τουλάχιστον όσον αφορά εις τα θέματα της Πίστεως, η όλη πορεία και αναστροφή του θεωρείται τεκμηριωμένως ως οικουμενιστική και μειοδοτική. Τούτο άλλωστε δεν αμφισβητείται ούτε υπό του ιδίου, εφ΄όσον ευκαίρως ακαίρως δηλώνει ότι βαδίζει εις τα ίχνη του  προκατόχου του, οικουμενιστού και πανθρησκειαστού Πατριάρχου Αθηναγόρου. Ως γνωστόν, ο τελευταίος ενήργησε, μεταξύ άλλων, την διαβόητον «άρσιν των αναθεμάτων», βλάσφημον συνέργειαν αυτού μετά του αιρετικού Πάπα Ρώμης Παύλου του ΣΤ΄, γενομένην εν έτει 1965, η οποία έχει μάλιστα καταγγελθεί ως κεκαλυμμένη, προφανώς αντικανονική, άρσις της ακοινωνησίας μεταξύ των θρόνων παλαιάς και νέας Ρώμης.

Κατά τα τελευταία έτη ο κ. Βαρθολομαίος προεκάλεσε, τη πρωτοβουλία και επιμονή του, τρία μείζονα ζητήματα δια την Ορθόδοξον Ανατολήν, ήτοι: 

1ον. Την σύγκλησιν υπό την Προεδρίαν αυτού της λεγομένης «Αγίας & Μεγάλης» Συνόδου της Κρήτης, εν έτει 2016, η οποία αφ΄ ενός μεν και όσον αφορά εις την σύγκλησίν της προεκάλεσε διαφωνίας και ρήξιν μεταξύ των τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών, με αποτέλεσμα την αποχήν εξ αυτής τεσσάρων τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών, αφ΄  ετέρου δε, δια των Αποφάσεών της προεκάλεσε τον εύλογον σκανδαλισμόν των ανά τον κόσμον Ορθοδόξων Χριστιανών, εξαιτίας του εν πολλοίς οικουμενιστικού και εν γένει αντορθοδόξου περιεχομένου των, 

2ον .  Την απόδοσιν Αυτοκεφαλίας (επισήμως το έτος 2019) εις μίαν νέαν παράλληλον προς την υφισταμένην εκκλησιαστικήν διοίκησιν της εν Ουκρανία Ορθοδόξου Εκκλησίας, η οποία υπήγετο εις το Πατριαρχείον Μόσχας, με αποτέλεσμα την δημιουργίαν ατύπου σχίσματος (διακοπή κοινωνίας) μεταξύ του τελευταίου και του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, καθώς επίσης και τον τραγικόν διχασμόν του ορθοδόξου Ουκρανικού λαού, ο οποίος έχει εξελιχθεί εις απηνή διωγμόν, τη υποστηρίξει και της κρατικής εξουσίας, κατά του πολυπληθεστέρου εκκλησιαστικού πληρώματος, υπό τον κανονικόν Μητροπολίτην Κιέβου κ. Ονούφριον και την περί αυτόν Ιεραρχίαν. Τας σχετικάς ενεργείας του Πατριάρχου Βαρθολομαίου αναγνωρίζουν μόνον τέσσαρες εκ των δεκατεσσάρων ανά τον κόσμον τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών! Και, 

3ον .  Την αναγγελίαν εκ συμφώνου μετά του επικεφαλής του Βατικανού, του αιρετικού Πάπα Φραγκίσκου, της αποφάσεως περί συνεορτασμού των 1700 ετών από της συγκλήσεως της Αγίας Α΄ Οικουμενικής Συνόδου (325 μ.Χ.) και την πρόθεσίν των (ή συναπόφασίν των;) περί καθιερώσεως από του ερχομένου έτους (2025), κατά το οποίον συμβαίνει να συμπίπτει χρονικώς η ημερομηνία του εορτασμού του Αγίου Πάσχα με αυτήν των Παπικών, «κοινού Πάσχα» δηλαδή από κοινού καθιερώσεως κοινώς αποδεκτού προσδιορισμού του εορτασμού του Πάσχα, ώστε πάντοτε να συμπίπτει δι’ αμφοτέρους. Τελευταίως μάλιστα και μετά τον προκληθέντα και εκφρασθέντα σκανδαλισμόν των πιστών σχετικώς προς τα ανωτέρω, έγινεν αναφορά περί προσδιορισμού «βάσει του ορθοδόξου εορτασμού του Πάσχα». 

Επειδή κατόπιν όλων των ανωτέρω, μεταξύ και πολλών άλλων κατά καιρούς πρωτοβουλιών, ενεργειών και δηλώσεων του κ. Βαρθολομαίου, αι οποίαι έχουν δεινώς σκανδαλίσει τους πιστούς, έχει απωλεσθεί η εμπιστοσύνη αυτών έναντι του Πατριάρχου ως πνευματικού οδηγού και Ορθοδόξου Ποιμένος, ο οποίος μάλιστα επιζητεί και διεκδικεί δικαιοδοσίαν και εξουσίαν εφ’ όλης της Εκκλησίας πέραν των κανονικώς προβλεπομένων, η δε διαμορφωθείσα τη υπαιτιότητι του ιδίου εκκλησιαστική κατάστασις έχει καταστεί δυστοπική και εκρηκτική, ζητούνται και πλέον απαιτούνται εξ αυτού τα εξής: 

Α. Η δημοσιοποίησις μέσω των κατά τόπους Συνόδων των Ορθοδόξων Εκκλησιών των Πρακτικών της εν Κολυμπαρίω συγκληθείσης Συνόδου εν έτει 2016 προς υπεύθυνον ενημέρωσιν του λαού του Θεού (Κληρικών, μοναχών και λαϊκών) προκειμένου να πληροφορηθούν εγκύρως περί των θέσεων και φρονημάτων των Ποιμένων των, οι οποίοι τον διαποιμαίνουν, δηλαδή, εάν και κατά πόσον πιστεύουν κατά τας των αγίων Θεοπνεύστους θεολογίας και το της Μιάς, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας του Χριστού ευσεβές φρόνημα, ώστε να ακολουθούν αυτούς οι πιστοί ως οδηγούς προς σωτηρίαν και όχι προς διαφθοράν και απώλειαν. Εξυπακούεται δε η κατόπιν επανεξετάσεως και αναθεωρήσεως των πεπραγμένων αυτής, εγκατάλειψις και αποκήρυξις όλων των αντορθοδόξων θέσεων και αποφάσεων της εν λόγω Συνόδου. 

Β. Η σύγκλησις Πανορθοδόξου Συνόδου δια την αποσόβησιν οριστικού σχίσματος εντός των κόλπων της Ορθοδόξου Εκκλησίας εξαιτίας του κατά τα προεκτεθέντα «Ουκρανικού ζητήματος», ενώπιον της οποίας θα κληθεί ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος να απολογηθεί δια την προκληθείσαν δεινήν αταξίαν και ακαταστασίαν και εν συνεχεία να αναζητηθεί κανονική επίλυσις και θεραπεία αυτών, μακράν πάσης φύσεως και προελεύσεως εξωεκκλησιαστικών επεμβάσεων και πιέσεων. Εν προκειμένω, η πρωτοβουλία της συγκλήσεως μιας τοιαύτης Συνόδου είναι δυνατόν να ληφθεί τη αιτήσει (της πλειοψηφίας) των τοπικών Εκκλησιών, τη συγκαταθέσει του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, κατόπιν συγκλήσεως και υπό την Προεδρείαν του δευτέρου τη τάξει Πατριαρχείου ή, λόγω της εμπλοκής αυτού εις την αταξίαν, υπό του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, τιμής ένεκεν ως «μητρός των Εκκλησιών». Και,

Γ. Η αναθεώρησις και ματαίωσις των σχεδιαζομένων συνεορτασμών του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως των 1700 ετών από της συγκλήσεως της Αγίας Α΄Οικουμενικής Συνόδου μετά του αμετανοήτου Αρχηγού του κακεκτύπου κρατιδίου του Βατικανού και επικεφαλής της Παπικής αιρέσεως Πάπα Φραγκίσκου, καθώς και ο από κοινού προσδιορισμός του εορτασμού του Πάσχα, καθότι ταύτα αντίκεινται εις την Παράδοσιν και την διηνεκή πράξιν της Εκκλησίας όσον αφορά εις τας σχέσεις μεταξύ ορθοδόξων και αιρετικών. Εάν, όπως προσφάτως ελέχθη υπό του Μητροπολίτου Χαλκηδόνος Εμμανουήλ, επ΄ουδενί δεν δύναται η Ορθόδοξος Εκκλησία να αποστή του καθιερωμένου εορτασμού του Πάσχα αλλά το Βατικανό προτίθεται να επαναφέρει τον υπ΄ αυτού από αιώνων εγκαταλειφθέντα, δια της επιβολής του Γρηγοριανού ημερολογίου, ορθόδοξον εορτασμόν του Πάσχα, κατά τα υπό των Αγίων και Θεοφόρων Πατέρων της Αγίας Α΄ Οικουμενικής Συνόδου αποφασισθέντα και ως αιωνίως αμετάβλητα καθιερωθέντα, δεν αφορά την Ορθόδοξον Εκκλησία, ούτε αρμόζει η μετ΄ αυτού ενασχόλησις και εις αυτό ανάμιξις. 

Ειρήσθω εν παρόδω ότι ο Παπισμός μετά την εν έτει 1582 επιβολήν της Καινοτομίας του Γρηγοριανού ημερολογίου εις την Δύσιν, επεδίωξε δια μακρόν και παντοιοτρόπως όπως επιβάλη την εν λόγω καινοτομίαν και εις την Ανατολήν δια προσηλυτιστικούς λόγους. Ενδεχομένως, η φημολογουμένη διάθεσίς του (εάν επαληθευθεί και υλοποιηθεί) να επαναφέρει  τον εορτασμόν εκεί όπου ήτο, να επιχειρήται και αυτή δια τους ιδίους λόγους και δη χάριν της οικουμενιστικής προσεγγίσεως.

Τέλος, ο πιστός λαός ζητεί και δικαιούται ως λογικόν ποίμνιον να πληροφορηθεί τόσον το περιεχόμενον των γενομένων σχετικών Εισηγήσεων και αναφορών κατά την πρόσφατον Σύναξιν των Ιεραρχών εις Κωνσταντινούπολιν (Σεπτέμβριος 2024), όσον και των συμφωνηθέντων κειμένων του Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Παπικών, τα οποία είναι απαράδεκτον και ύποπτον να κρατούνται μυστικά. Άλλωστε τελικός κριτής όλων όσων ενεργούνται και επιδιώκονται εμφανώς ή αφανώς πρέπει και θα είναι η ευσεβής πίστις! Άλλην Σύνοδον Φερράρας-Φλωρεντίας ο χαρακτηριζόμενος ως «φύλακας της Πίστεως» υπό των Ορθοδόξων Πατριαρχών της Ανατολής, του 1848, ευσεβής Λαός του Θεού (Κληρικοί καί λαϊκοί) ούτε αποδέχεται, ούτε ακολουθεί, ούτε πρόκειται να αναγνωρίση !

Εάν, ο μη γένοιτο, τα ανωτέρω αιτήματα δεν ικανοποιηθούν, ως στοιχειωδώς προαπαιτούμενα δια την αποσόβησιν του οριστικού σχίσματος εις τους κόλπους της Ορθοδόξου Εκκλησίας και την αποκατάστασιν του κύρους προσώπων και θεσμών, τότε ο θέλων πρώτος είναι μεταξύ των άλλων ισοτίμων του Πατριαρχών Κωνσταντινουπόλεως κ. Βαρθολομαίος θα έχει οριστικώς αμαυρώσει την πολυετή μεν, ζημιογόνον δε πατριαρχείαν του, καθιστάμενος εν τη συνειδήσει του πληρώματος της Εκκλησίας έκπτωτος και υπόδικος ενταύθα αλλά και ενώπιον του φοβερού Βήματος της μόνης Κεφαλής της Εκκλησίας και Αρχιποίμενος Αυτής, του μοναδικού Σωτήρος Χριστού.


ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ, 25 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024, ΑΡ. ΦΥΛΛΟΥ 2515

 

 

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2024

      Ἐξ ἀφορμῆς μιᾶς Βαπτίσεως
(7/20.10.2024)
στήν Ἐνορία τῶν εὐσεβῶν
τῆς Κορίνθου






Η Ανάρτηση μας

 

Βαπτίζω σημαίνει βυθίζω στο νερό. Η ελληνική αυτή λέξη δεν μπορεί να έχει άλλο περιεχόμενο ή εξήγηση. Δεν σημαίνει ούτε βρέχω με νερό, ούτε πλένω με νερό, ούτε ραντίζω με νερό, ούτε επιχέω νερό, ούτε τοποθετώ στο νερό χωρίς να βυθίζω.

Ο Χριστός που συνέστησε αυτό το Μυστήριο όταν βαπτίσθηκε στον Ιορδάνη υπό Ιωάννου βυθίστηκε ολόκληρος μέσα στο νερό.

Για το Ορθόδοξο Βάπτισμα είναι απαραίτητη η τριπλή κατάδυση και ανάδυση εις τύπον της τριημέρου Ταφής και Αναστάσεως του Χριστού, τελούμενα στο Όνομα των τριών Προσώπων της Αγίας Τριάδος.

Αυτό έδωσε εντολή ο Χριστός να τελούν οι Απόστολοί του, επισημαίνοντας ότι "ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται, ο δε απιστήσας κατακριθήσεται".

Ατυχώς, ή μάλλον δυστυχώς, σήμερον ελάχιστοι κληρικοί τελούν τον κανονικό τύπο του Βαπτίσματος, είτε από αδικαιολόγητη άγνοια, είτε από απαράδεκτες εντολές του προϊσταμένου τους Επισκόπου, είτε αυθαιρέτως, δήθεν για τον φόβο πνιγμού του βρέφους.

Στα εκατομμύρια των βαπτιζομένων είναι σχεδόν ανύπαρκτη η περίπτωση πνιγμού κατά την βάπτιση και τούτο, όχι λόγω ορθής τελέσεώς του, αλλά λόγω αδεξιότητος-ανικανότητος-απειρίας του τελετουργού.

Παλαιά οι ευσεβείς πιστοί θεωρούσαν μεγάλο κακό την μη κανονική βάπτιση - βύθιση του βαπτιζομένου, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι στο αβύθιστο σημείο του σώματος κρατάει εξουσία ο αντικείμενος.

Στο παρακάτω βιντεάκι μια πρόσφατη κανονική-παραδοσιακή (και ως προς τον τρόπο) Βάπτιση ενός βρέφους στην Ενορία της Κορίνθου (7/20.10.2024).


https://www.facebook.com/share/v/W9gMhrT9u8SEbJEz/ 

 

Η Αντίδραση (νεοημερολογίτου κληρικού) 

 

"Για το ότι ο Χριστός βυθίστηκε ολόκληρος στο νερό θα μου επιτρέψετε να έχω επιφυλάξεις. Ούτε περιγράφεται στα Ευαγγέλια με τέτοια λεπτομέρεια η βάπτισή Του ούτε το βάθος του Ιορδάνη ποταμού καθιστά πιθανό κάτι τέτοιο. Από εκεί και πέρα: Προσωπικά (αλλά δεν ισχυρίζομαι ότι η δική μου γνώμη μετράει), δεν θεωρώ ελλιπή την βάπτιση, αν το κεφάλι το παιδιού δεν βυθιστεί στο νερό - αλλά του αδειάσουν πάνω του π.χ. μια κανάτα νερό."

 

Και η αυθόρμητη απάντηση στην αντίδραση 

 

Με το θάρρος και την αγάπη που σας έχω, μου κάνει εντύπωση που ποτέ δεν δεχόμαστε την παράδοση και την ακρίβεια χωρίς ενστάσεις και αντιρρήσεις. Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος αναφέρει "Και όταν ο Ιησούς βαπτίστηκε (που σημαίνει βυθίστηκε όλος), ανέβηκε και βγήκε από το νερό αμέσως κλπ κλπ" κι εσείς μας λέτε.... έχω επιφυλάξεις και για.... βάθος του Ιορδάνου!!! Και μετά αρχίζει η θεωρία περί δεν θεωρώ ελλιπή την βάπτιση αν δεν βυθιστεί κλπ κλπ. Τι να πούμε, λοιπόν; Ας συνεχίσουμε έτσι για να μην μείνει τίποτε όρθιο! Αυτή είναι η νέα Ορθοδοξία! Μαθαίνουμε την.... οικονομία πρώτα και πάνω απ όλα, αλλά ποτέ την τάξη και την ακρίβεια. Αλλά αντ' άλλων! Τα έχουμε πει πολλές φορές. Ας τα ξηλώσουμε λοιπόν όλα. Ας αλλοιώσουμε και την έννοια των λέξεων. Και θα προκόψουμε, όπως βλέπουμε. Τρομάρα μας! Δεν τολμάμε να μιλήσουμε για τάξη αμέσως αρχίζει το εγώ θεωρώ ότι δεν υπάρχει πρόβλημα κλπ κλπ και τα περί άκρων και δεν συμμαζεύεται. Έλεος πια! Έτσι ξεκίνησαν και οι Λατίνοι και έγιναν αγνώριστοι. Αυτά έλεγαν και οι Σέρβοι και έφθασαν να καταντήσουν κι αυτοί όπως ακριβώς οι Φράγκοι.... ραντιστές, με ένα τασάκι, λίγο νεράκι και ένα πινέλο-ραντιστήρι! Τα είδα με τα μάτια μου στο Βελιγράδι.

 

Και μια ενδιαφέρουσα παρέμβαση :

 

Ὑπάρχει οικονομία εις το κατ'  επίχυσιν Βάπτισμα;

 

https://ekklisiasticovima.blogspot.com/2024/02/blog-post.html?m=1



Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2024

 

Ἡ τύχη τῆς Ὀρθοδοξίας στήν Οὐκρανία θά συζητηθεῖ σέ ἐπιστημονικό συνέδριο στή Σερβία


 

Στις 17 Οκτωβρίου 2024 στο Βελιγράδι θα πραγματοποιηθεί διεθνές επιστημονικό συνέδριο «Η επιρροή του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως στην τύχη της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία».

Το πρόβλημα της αρνητικής επιρροής του Φαναρίου στην εκκλησιαστική κατάσταση σε όλο τον κόσμο και ειδικότερα στην Ουκρανία έγινε η αφορμή διοργάνωσης επιστημονικού συνεδρίου «Η επιρροή του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως στην τύχη της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία» στη Σχολή Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου.

Το συνέδριο θα συγκεντρώσει ακαδημαϊκούς και ειδικούς εκπροσώπους από επισκόπους, θεολόγους από τις βαλκανικές χώρες, την Ουκρανία και τη Γαλλία. Παρουσιάσεις θα κάνουν: ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ζαπορόζιε και Μελιτοπόλεως κ. Λουκάς, ο Καθηγητής Δρ. Zoran Kinzic, ο Καθηγητής Δρ Zoran Cvorovic, ο Καθηγητής Δρ. Zoran Milosevic, ο πρωθιερέας Καθηγητής Δρ. Darko Ristov Djogo κ.α.

Οι συμμετέχοντες στην εκδήλωση θα συζητήσουν το θέμα της επιδείνωσης της εκκλησιαστικής κατάστασης στην Ουκρανία, καθώς και τον βαθμό ευθύνης του Φαναρίου για αυτό το θέμα. Στην ατζέντα των ειδικών είναι τα προβλήματα της απειλής της προώθησης της αίρεσης του «Ανατολικού Παπισμού» από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.

 

spzh.live

Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2024

Ἀπάντηση σέ πλανώμενον καί πλανώντα μοναχόν


Οἱ  ἀληθινοί  Ἅγιοι
τῆς  ἀκαινοτομήτου  Ὀρθοδοξίας

 

 

Μας πληροφόρησαν ότι κάποιος Γέροντας Δοσίθεος εξ Ιεροσολύμων παραπλανά προθύμους ακροατές του, οι οποίοι τον ερωτούν περί «παλαιού ημερολογίου» κατηγορών επιπολαίως τους «παλαιοημερολογίτες» πως, κατ΄ αυτόν, πέραν των άλλων κατηγοριών που τους προσάπτει, δεν έχουν να επιδείξουν ούτε έναν άγιο σε όλα αυτά τα χρόνια που υφίσταται το ημερολογιακό Σχίσμα! Ας μας επιδείξουν έστω και έναν Άγιο που διαθέτουν, λέει, ώστε να τους παραδεχθούμε!

Ο εν λόγω ταλαιπωρών τον κόσμο μοναχός ακολουθεί την πεπατημένη της συκοφαντίας, διότι προφανώς δεν διαθέτει σοβαρά εκκλησιαστικά και θεολογικά επιχειρήματα, ούτε ανάλογα κριτήρια. Αποσιωπά την συνεχιζομένη και διευρυνομένη αποστασία και προδοσία της Πίστεως στον χώρο του Νεοημερολογιτισμού-Οικουμενισμού, κοινωνεί με την παναίρεση του Οικουμενισμού πολυτρόπως και κυρίως δια της αναγνωρίσεως ως ορθοδόξου Πατριάρχου του εν τοις πράγμασι ουνίτου Οικουμενιστού πατριάρχου «Κωνσταντινουπόλεως» Βαρθολομαίου, του γεννήτορος της οικουμενιστικής Αντι-Συνόδου του Κολυμπαρίου (Κρήτη, 2016), και μολαταύτα τολμά να διδάσκει με διαβολές.

Ματαίως και ανεντίμως ο Γέροντας προσπαθεί να διασκεδάσει την εύλογη και έντονη ανησυχία των πιστών για την κατάντια των φερομένων ως επισήμων ορθοδόξων Εκκλησιών, την αλληλοαναγνώριση των οποίων θεωρεί ως «πανάκεια» κανονικότητος, επικαλούμενος ως μόνο επιχείρημα, περί της δήθεν ορθοδοξίας των, την εν Φαναρίω λειτουργούσα «βιομηχανία» αγιοκατατάξεων, η οποία  πασιφανώς αποβλέπει στον αποπροσανατολισμό των πιστών από την προϊούσα πλήρη άλωση της Ορθοδόξου Ανατολής, την οποία αυτό (το Φανάρι) από εκατονταετίας απεργάζεται και υπηρετεί.

Ως μικρή, απλή και σαφή πρώτη απάντηση στον εν λόγω συκοφαντούντα Γέροντα δημοσιεύουμε κατωτέρω τα ονόματα και τις σεπτές μορφές μιας δεκάδος μη γνωστών οσιακών μορφών (μεταξύ και άλλων) εκ του χώρου της ακαινοτομήτου Ορθοδοξίας (δηλαδή μελών της αληθινής Εκκλησίας του Χριστού, μακράν της συγχρόνου παναιρέσεως του Οικουμενισμού αλλά και της Καινοτομίας και του εξ αυτής προκληθέντος  Σχίσματος του Νεοημερολογιτισμού), των οποίων η αγιότης είναι μεμαρτυρημένη με σημεία και θαύματα εκ Θεού (εν ζωή και μετά τήν κοίμησή των), με ομολογίες πολλών και αξιοπίστων ανθρώπων, αλλά, για τους περισσοτέρους εξ αυτών, και με την θαυμαστή κατάσταση των ιερών λειψάνων τους (ευωδία κλπ.).

Παρότι υπάρχουν (και) εικονογραφίες των εν λόγω οσιακών μορφών, τις οποίες έχει «παρασκευάσει» η ευσέβεια των πιστών (ουσιαστικά η “συνείδηση” της Εκκλησίας), εδώ παραθέτουμε τις φυσικές φωτογραφίες τους. Πρόκειται για φίλους του Χριστού, ομολογουμένως ανθρώπους του Θεού, των οποίων ο βίος όντως είναι θαυμαστός και αξιόλογος προς ωφέλεια πνευματική και δόξαν Θεού. Βίος πίστεως, ασκήσεως, Ομολογίας, αρετών και δή ταπεινώσεως και αγάπης κατά Θεόν, ο οποίος (βίος), εάν υπήρχε η δυνατότητα επιμελημένης παρουσιάσεως και δημοσίας προβολής (μάλλον διαφημίσεως), όπως γίνεται για τους επισήμως «αγιοκατατασσομένους», θα προκαλούσε τον δίκαιο θαυμασμό των πιστών ανθρώπων όπου γης.


 


Τριμυθούντος (Κύπρου) Σπυρίδων (+1963).
Προηγούμενος Μονής Ξενοφώντος Αγίου Όρους.





Μωϋσής Μοναχός (+1946).
Υποτακτικός Οσίου Παχωμίου εν Χίω.





Αικατερίνη Ρούττη (+1927).
Νεομάρτυς την περίοδο των πρώτων διωγμών.

  



Αγαθονίκη Ηγουμένη (Κύπρος).
Σφαγιασθείσα υπό Τούρκων το 1958.




Νεκτάριος Μοναχός (Κύπρος).
Σφαγιασθείς υπό Τούρκων το 1958.
                            




Ιγνάτιος Ιερομόναχος (+1971).




Χαραλάμπης, ο διά Χριστόν Σαλός (+1974). Καλαμάτα.


                      


Ταρασία (Ταρσώ), η δια Χριστόν Σαλή (+1989).





Γεννάδιος Μοναχός (+1983).
Υποτακτικός Οσίου Παρθενίου Μονής Κουδουμά Κρήτης.



  


Λεόντιος Ιερομόναχος (+1993). Σάμος.







Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2024

 

Θεολογική ἐπιστήριξις τῆς ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης τοποθετήσεως τοῦ Ἐσταυρωμένου Χριστοῦ




 

Σεβασμιώτατε ἅγιε Περιστερίου,


Εὐλογεῖτε·


Ἔλαβον πρό καιροῦ τήν ὑπό τόν τίτλον «Ἡ λανθασμένη θεολογική καί αὐθαίρετα μόνιμη τοποθέτηση τοῦ «Ἐσταυρωμένου τῆς Μ. Παρασκευῆς» μέσα στό Ἱερό Βῆμα καί πίσω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα» πραγματείαν σας καί εἶδον τάς τοποθετήσεις σας, δι’ αὐτό τό φλέγον θεολογικόν ζήτημα.

Μέ πόνον ψυχῆς καί φιλάδελφον εἰλικρινῆ διάθεσιν, καί ὄχι μέ ἐπικριτικήν προαίρεσιν, σημειώνονται τά ἀκόλουθα, ἅγιε Ἀδελφέ.

Ὅπως διεπίστωσα κινεῖσθε εἰς τό ἀκόλουθον σχῆμα:

1.    Σταύρωσις πρίν ἀπό τήν Ἁγίαν Τράπεζαν (ἐπάνω ἀπό τήν Ὡραία Πύλη).

2.    Ἐνταφιασμός καί Ἀνάστασις  Ἁγία Τράπεζα.

3.    Βασιλεία ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης.

Γράφετε ὅτι ἡ χωροταξική τοποθέτησις τοῦ Ἐσταυρωμένου ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ πρέπει νά ἀκολουθῆ τήν ἱστορική πορεία τοῦ Χριστοῦ πρός τήν Ἀνάστασιν, ὅπως συμβαίνει εἰς τό ἀνωτέρω σχῆμα. Ἡ τοποθέτησις δευτέρου Ἐσταυρωμένου εἰς τόν τρίτον χῶρον τῆς Βασιλείας, ἐνῷ ἡ Σταύρωσις ἔχει προηγηθῇ καί ὁ Χριστός ἤδη ἀνέστη καί εὑρίσκεται εἰς τήν Βασιλείαν, δημιουργεῖ καθ’ ὑμᾶς θεολογικόν πρόβλημα καί ἀποπροσανατολίζει τούς πιστούς ἀπό τόν ἐσχατολογικό τους προσανατολισμό.

Ἡ ὡς ἄνω σκέψις σας φαίνεται εὐλογοφανής καί λογική, ὅμως ἀπουσιάζει κάθε παραπομπή στηρίζουσα ταύτην εἰς τήν Ἁγιοπατερικήν Γραμματείαν. Ὅσον ὀρθή καί ἄν φαίνεται ὡς σκέψις, δέν πρέπει ἐπ’ οὐδενί λόγῳ νά παραβλέψωμεν τό γεγονός ὅτι ἡ ὕπαρξις τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης μαρτυρεῖται ἤδη ἀπό τόν 13ον αἰῶνα, κατά τήν ὁποίαν «σύμφωνα μέ τά ἀρχαιολογικά εὑρήματα ἐντοπίζεται ὁ ξύλινος Ἐσταυρωμένος ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης εἰς τόν Ἀσκᾶ Κύπρου… Ἐπίσης εἰς ἀρίστην κατάστασιν διατηρεῖται ὁ μεγάλος ξύλινος γραπτός Ἐσταυρωμένος τοῦ 14ου αἰῶνος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Παντοκράτορος τοῦ Ἁγίου Ὄρους, εὑρισκόμενος εἰς τήν ἰδίαν αὐτήν θέσιν εἰς τό Ἅγιο Βῆμα… Εἰς τήν Ἰταλίαν ἐν τούτοις, ὅπου μέχρι τό τέλος τοῦ 13ου αἰῶνος κυριαρχεῖ ἡ Βυζαντινή Τέχνη πολύ πρίν ἀπό τήν κήρυξιν τῶν σταυροφοριῶν διαπιστώνεται κατά κόρον ἡ ἀντιγραφή βυζαντινῶν Ἐσταυρωμένων κατά παραγγελίαν διά τό Ἱερόν Βῆμα, πολλοί ἀπό τούς ὁποίους διασώζονται ἕως σήμερον»[1].

Ὁ ἅγιος Συμεών Θεσσαλονίκης, ὁ ὁποῖος μαρτυρεῖ τήν ἀρχαίαν λειτουργικήν πρακτικήν εἰς τά κείμενά του, σημειώνει: «Καί τό Θυσιαστήριον εἰσελθών, κακεῖ θυμιάσας, καί ἀποθέμενος τό θυμιατήριον, λαμβάνει τόν Τίμιον Σταυρόν, ὄπισθεν ἱστάμενον τοῦ ἱεροῦ Θυσιαστηρίου»[2].

Ἐκ παραλλήλου, εἶναι ἀπαραίτητον νά τονισθῇ ὅτι ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ δέν πρέπει ἐπ’ οὐδενί λόγῳ νά νοῆται ἐκτός τῆς Βασιλείας, ὅπως διαφαίνεται ὅτι τοποθετῆται εἰς τήν σκέψιν σας. Ὁ Σταυρός εἶναι τό ἐσχατολογικόν σημεῖον τοῦ Υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου, τό ὁποῖον θά ἐμφανισθῇ εἰς τόν Οὐρανόν κατά τήν Δευτέραν Παρουσίαν καί δι’ αὐτό προσλαμβάνει ἐσχατολογικόν περιεχόμενον.

Ἡ θέσις ὅτι «μέ τήν ἄστοχη καί αὐθαίρετη τοποθέτηση σέ ἀρκετούς ναούς τῆς Ἑλλαδικῆς ἐπικράτειας τοῦ 2ου «Ἐσταυρωμένου τῆς Μ. Παρασκευῆς» μέσα στό Ἱερό Βῆμα, «ἐκμηδενίσαμε καί ἐκθρονίσαμε» τήν ἀόρατη παρουσία τῶν Τριῶν Προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδας πίσω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα» διεγείρει σοβαρά ἐρωτήματα:

1.Ὁ Ἐσταυρωμένος μέ ποιόν τρόπο ἐκμηδενίζει καί ἐκθρονίζει τήν Ἁγία Τριάδα; Ἀφοῦ «οὐδείς ἔρχεται πρός τόν Πατέρα εἰ μή δι’ ἐμοῦ. Εἰ ἐγνώκειτέ με, καί τόν Πατέρα μου ἐγνώκειτε ἄν. Καί ἀπ’ ἄρτι γιγνώσκετε αὐτόν καί ἑωράκατε αὐτόν»[3]«Ὁ ἑωρακώς ἐμέ ἑώρακε τόν Πατέρα». «Ἐγώ ἐν τῷ Πατρί καί ὁ Πατήρ ἐν ἐμοί ἐστί»[4]· «ὅτι τρεῖς εἰσίν οἱ μαρτυροῦντες ἐν τῷ οὐρανῷ ὁ Πατήρ, ὁ Λόγος καί τό Ἅγιον Πνεῦμα καί οὗτοι οἱ τρεῖς ἕν εἰσίν»[5]. Μήπως οἱ τρεῖς ὑποστάσεις, τά τρία Πρόσωπα τῆς Ἁγίας Τριάδος δέν συνυπάρχουν καί δέν ἀλληλοπεριχωροῦνται ἀσύγχυτα ἑνωμένα καί ἀδιάσπαστα διαιρούμενα; Μήπως ἀτενίζοντες τόν Ἐσταυρωμένον Χριστόν δέν ἀτενίζομεν τήν Ἁγίαν Τριάδα; Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, ὅταν ὁμιλεῖ εἰς τό θεολογικόν του σύγγραμμα «Ἔκδοσις ἀκριβής τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως» διά τόν Λόγον ἀναφέρει ὅτι: «Πρό πάντων τῶν αἰώνων λέγοντες δείκνυμεν, ὅτι ἄχρονος καί ἄναρχος αὐτοῦ ἡ Γέννησις· οὐ γάρ ἐκ τοῦ μή ὄντος εἰς τό εἶναι παρήχθη ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, τό ἀπαύγασμα τῆς δόξης, ὁ χαρακτήρ τῆς τοῦ Πατρός ὑποστάσεως, ἡ ζῶσα σοφία καί δύναμις, ὁ λόγος ὁ ἐνυπόστατος, ἡ οὐσιώδης καί τελεία καί ζῶσα εἰκών τοῦ ἀοράτου Θεοῦ, ἀλλ’ ἀεί ἦν σύν τῷ Πατρί καί ἐν αὐτῷ ἀϊδίως καί ἀνάρχως ἐξ αὐτοῦ γεγεννημένος· οὐ γάρ ἦν ποτέ ὁ Πατήρ, ὅτε οὐκ ἦν ὁ Υἱός, ἀλλ’ ἅμα Πατήρ, ἅμα Υἱός ἐξ αὐτοῦ γεγεννημένος· Πατήρ γάρ ἐκτός Υἱοῦ οὐκ ἄν κληθείη». Δέν εἶναι ὁ Υἱός ὁ «δι’ οὗ τά πάντα ἐγένετο», ὅπως συνομολογοῦμεν εἰς τό Σύμβολον τῆς Πίστεως; «Θεοῦ δέ ὅταν εἴπω, λέγω Πατρός, καί Υἱοῦ, καί ἁγίου Πνεύματος», ἐπισημαίνει ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος.

2. Ὁ Ἐσταυρωμένος δέν εἶναι ὁ ἴδιος ὁ ἔνθρονος Χριστός; Ὁ Σταυρός δέν ἀποτελεῖ τόν θρόνον τῆς δόξης τοῦ Κυρίου; Πῶς «ἐκθρονίζει» τήν Ἁγίαν Τριάδα; Δέν εἶναι ἡ Ἁγία Τριάς «ὁμοούσιος καί ἀδιαίρετος»; Ὁ Κύριος ἄν καί νεκρός εἰς τόν ᾋδην δέν ἀποχωρίζεται τήν θεϊκήν του φύσιν, ἀλλά παραμένει ἀχωρίστως ἑνωμένος μέ τόν Πατέρα καί τό Ἅγιον Πνεῦμα, ὅπως ἀκριβῶς περιγράφει τό τροπάριον τοῦ κανόνος τοῦ Μ. Σαββάτου· «Μία ὑπῆρχεν ἡ ἐν τῷ ᾋδῃ ἀχώριστος καί ἐν τάφῳ καί ἐν τῇ Ἐδέμ Θεότης Χριστοῦ σύν Πατρί καί Πνεύματι…». «Κἄν νεκρός ὡράθης, ἀλλά ζῶν ὡς Θεός, νεκρωθέντας τούς βροτούς ἀνεζώωσας, τόν ἐμόν ἀπονεκρώσας νεκρωτήν»[6]. Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος τονίζει ὅτι «ἐδεήθημεν Θεοῦ σαρκουμένου καί νεκρουμένου, ἵνα ζήσωμεν». Ὁ Ἰησοῦς Χριστός μέ τό Πάθος καί τήν ἔνδοξή Του Ἀνάστασιν ἐδοξάσθη ἀπό ὅλην τήν κτίσιν. Μαζί μέ Αὐτόν ἐδοξάσθη καί ὁ ἄνθρωπος, ἀφοῦ μετεῖχε ὁ δεύτερος εἰς τήν δόξαν τοῦ Πρώτου. «Τοιαύτην ἑορτήν ἑορτάζεις σήμερον· τοιοῦτον ἑστία τό ἐπί σοί τοῦ γεννηθέντος γενέθλιον, καί τοῦ παθόντος ἐπιτάφιον· τοιοῦτον σοί τό τοῦ Πάσχα μυστήριον. Ταῦτα ὁ νόμος ὑπέγραψε· ταῦτα Χριστός ἐτελείωσεν, ὁ τοῦ γράμματος καταλυτής, ὁ τελειωτής τοῦ Πνεύματος, ὅς οἷς ἔπαθε, τό πάσχειν διδάσκων, οἷς ἐδοξάσθη, τό συνδοξασθῆναι χαρίζεται». «Αὐτός οὗτος ὁ Σταυρός, φησί, τῆς Βασιλείας ἐστί σύμβολον. Διά τοῦτο δέ αὐτόν βασιλέα καλῶ, ἐπειδή βλέπω αὐτόν σταυρούμενον· βασιλέως γάρ ἐστί τό ὑπέρ τῶν ἀρχομένων ἀποθνήσκειν. Αὐτός δι’ ἑαυτοῦ εἶπεν· ὁ Ποιμήν ὁ καλός τήν ψυχήν αὐτοῦ τίθησιν ὑπέρ τῶν προβάτων. Οὐκοῦν καί ὁ Βασιλεύς ὁ καλός τήν ψυχήν αὐτοῦ τίθησιν ὑπέρ τῶν ἀρχομένων. Ἐπεί οὖν τήν ψυχήν αὐτοῦ ἔθηκεν, διά τοῦτο αὐτόν Βασιλέα καλῶ. Μνήσθητί μου, Κύριε, ἐν τῇ Βασιλείᾳ σουΕἶδες πῶς καί Βασιλείας ὁ Σταυρός σύμβολον;»[7], καί

3.Δέν ἐκφράζει ἡ Ὕψωσις τοῦ Κυρίου ἐπί τοῦ Σταυροῦ τήν ἐπιστροφήν τοῦ ἀνθρώπου εἰς τόν Παράδεισον; Δέν ἀποτελεῖ ὁ Σταυρός τό ὄργανον τῆς λυτρώσεως τοῦ πιστοῦ ἀπό τήν ἄβυσσον τῆς αἰωνίου κολάσεως; Τόν Σταυρόν κρατεῖ θριαμβευτικῶς ὁ Χριστός εἰς τήν Κάθοδον Του εἰς τόν ᾋδην καί χάρις εἰς αὐτόν ἀπελευθερώνει τόν δέσμιον ἁμαρτωλόν. Ὁ Σταυρός ἀποτελεῖ ὑπόσχεσιν ὅτι αἱ ψυχαί τῶν πιστῶν Χριστιανῶν ἠμποροῦν νά ἀνυψωθοῦν μέχρι τῆς οὐρανίου Βασιλείας[8]»[9].

 

Σεβασμιώτατε ἅγιε Ἀδελφέ,

Μέ τήν ἐπίκλησιν τῶν θείων λόγων τοῦ Θεανθρώπου Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἀλλά καί τῆς Ἁγιοπατερικῆς μαρτυρίας καταδεικνύεται, νομίζω, ὅτι ὁ Σταυρός τοῦ Κυρίου μας α) δέν νοεῖται ἐκτός τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, β) δέν εἶναι ἄστοχη καί αὐθαίρετη ἡ τοποθέτησις αὐτοῦ ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης, ἀφοῦ αὕτη μαρτυρεῖται ὑπό τῆς Ἱερᾶς Παραδόσεως τῆς Ἐκκλησίας μας, καί γ) μέ τήν ἐν τῷ Ἱερῷ Βήματι παρουσίαν Του οὐδόλως «ἐκμηδενίζεται καί ἐκθρονίζεται ἡ ἀόρατη παρουσία τῶν Τριῶν Προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος πίσω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα».

Σᾶς ἠξίωσεν ὁ Πανάγαθος Κύριος νά ἔχετε καί τήν ἰδιότητα τοῦ Καθηγητοῦ τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ΕΚΠΑ, παραλλήλως πρός τήν Ἀρχιερωσύνην σας, καί τιμᾷ τήν Ἱεραρχίαν μας ἡ ἐν αὐτῇ παρουσία Πανεπιστημιακῶν Διδασκάλων. Ἐν συστολῇ, λοιπόν, ἀφ’ ἑνός, καί ἐκ τοῦ Ἀρχιερατικοῦ μου καθήκοντος, λόγῳ πρεσβυτικῆς ἡλικίας καί πρεσβείων Ἀρχιερωσύνης, ἀφ’ ἑτέρου, χαράσσω ἐν ἀγάπῃ καί φιλαδελφίᾳ, μεμνημένος καί τοῦ γεγονότος ὅτι ὑπήρξαμεν ἀμφότεροι, εἰς διαφόρους ἐποχάς, πνευματικά τέκνα τοῦ ἀξιομακαρίστου καί ἁγίου Μητροπολίτου Καστορίας κυροῦ Γρηγορίου (Παπουτσοπούλου), τάς γραμμάς αὐτάς, ἀφοῦ εἴχατε τήν καλωσύνην νά μοῦ ἀποστείλετε τό ἐν θέματι σχετικόν βιβλίον σας.

Δέν ὑφίσταται οὐδεμία διάκρισις «τοῦ Ἐσταυρωμένου τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς» καί «τοῦ Ἐσταυρωμένου πρίν ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα καί πάνω ἀπό τήν Ὡραία Πύλη», ἅγιε Ἀδελφέ. Ἕνας εἶναι ὁ Ἐσταυρωμένος «νῦν καί ἀεί καί εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων». Οὐδόλως εἶναι ὁ Ἐσταυρωμένος μιᾶς ἡμέρας, τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Παρασκευῆς, ἀλλ’ «ὁ Θεός ὁ αἰώνιος ὁ τά διῃρημένα συναγαγών εἰς ἑνότητα…»[10]. «Ἥπλωσας τάς παλάμας καί ἥνωσας τά τό πρίν διεστῶτα»[11]. Εἶναι τό καύχημα τοῦ Ἀποστόλου Παύλου· «ἐμοί δέ μή γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μή ἐν τῷ Σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ»[12] καί τό κήρυγμα τοῦ Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν· «ἡμεῖς δέ κηρύσσομεν Χριστόν ἐσταυρωμένον»[13].

Δέν ἀποσυνδέονται τά δύο τρισμέγιστα καί κοσμοσωτήρια γεγονότα· ὁ Σταυρός καί ἡ Ἀνάστασις. «Τόν Σταυρόν Σου προσκυνοῦμεν Δέσποτα καί τήν Ἁγίαν Σου Ἀνάστασιν δοξάζομεν», ψάλλομεν εἰς τό μέσον τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, τήν Κυριακήν τῆς Σταυροπροσκυνήσεως. «Ἐν τῷ Σταυρῷ Σου Χριστέ καυχώμεθα, καί τήν Ἀνάστασίν Σου, ὑμνοῦμεν καί δοξάζομεν· σύ γάρ εἶ Θεός ἡμῶν, ἐκτός Σου ἄλλον οὐκ οἴδαμεν»[14].

Καί ὁ μελίρρυτος ποταμός τῆς σοφίας, ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, γράφει σχετικῶς : «Μή ἐπαισχυνθῇς τοσοῦτον ἀγαθόν ἵνα μή σε ἐπαισχυνθῇ ὁ Χριστός, ὅταν ἔρχηται μετά τῆς δόξης αὐτοῦ, καί τό σημεῖον (ὁ Τίμιος Σταυρός) ἔμπροσθεν φαίνεται λάμπον ὑπέρ τήν ἀκτῖνα αὐτήν τοῦ ἡλίου»[15].

«Ὁ Σταυρός πύλας ᾋδου ἠνέωξε καί οὐρανῶν ἁψῖδας ἀνεπέτασε καί Παραδείσου εἴσοδον ἐνεκαίνισε καί τοῦ διαβόλου τά νεῦρα ἐξέκοψε. Οὗτος ὁ Σταυρός τήν οἰκουμένην ἔσωσε καί ἐπέστρεψε, τήν πλάνην ἐξήλασε, τήν ἀλήθειαν ἐπανήγαγε, τήν γῆν οὐρανόν ἐποίησε, τούς ἀνθρώπους ἀγγέλους εἰργάσατο. Διά τοῦτον οἱ δαίμονες οὐκέτι φοβεροί, ἀλλ’ εὐκαταφρόνητοι. Οὐδέ ὁ θάνατος, ἀλλ’ ὕπνος. Διά τοῦτον πάντα ἔρριπται χαμαί κάι πεπάτηται τά πολεμοῦντα ἡμῖν»[16].

Συνεπῶς, Σεβασμιώτατε Πάτερ, ὁ Ἐσταυρωμένος δέν εἶναι ὑπόθεσις μιᾶς ἡμέρας, τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Παρασκευῆς, ἀλλά ἡ ὑπόθεσις τῆς ζωῆς ἑνός ἑκάστου Χριστιανοῦ, ἡ ὑπόθεσις τῆς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, ἡ ὑπόθεσις τῆς σωτηρίας ὁλοκλήρου τῆς ἀνθρωπότητος. «Τό αἷμα Ἰησοῦ Χριστοῦ καθαρίζει ἡμᾶς ἀπό πάσης ἁμαρτίας»[17]. «Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν καί ἀράτω τόν Σταυρόν αὐτοῦ καί ἀκολουθείτω μοι»[18].

Ὅταν ὁ εὐγνώμων ληστής ἀνεφώνησεν ἐπί σταυροῦ· «Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔλθῃς ἐν τῇ Βασιλείᾳ σου»[19], πιστεύσας Αὐτόν ὡς Βασιλέα σταυρούμενον, ὁ Βασιλεύς τῶν Βασιλευόντων καί Κύριος τῶν κυριευόντων ἀπήντησε «ἀμήν λέγω σοί, σήμερον μετ’ ἐμοῦ ἔσῃ ἐν τῷ Παραδείσῳ»[20]. Κατά τήν ἡμέραν τῆς Σταυρώσεως, τήν Μεγ. Παρασκευήν, ὁ Ἐσταυρωμένος Κύριος καί Θεός ἡμῶν μέ τήν Θεότητά Του καί τήν ἀνθρωπίνην ψυχήν Του εὑρίσκετο ἐν τῷ Παραδείσῳ μετά τοῦ ληστοῦ.

Ὁ Ἐσταυρωμένος Χριστός, λοιπόν, τοποθετημένος ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης, ἡ ὁποία εἶναι ὁ Τάφος τοῦ Χριστοῦ καί ὁ Σταυρός εἰς τήν ἀνατολικήν πλευράν τοῦ τάφου, ὅπως συνηθίζεται εἰς ὅλα τά μνήματα τῶν κεκοιμημένων, κατ’ οὐδένα τρόπον δέν παρακωλύει, δέν «ἐκμηδενίζει» καί δέν «ἐκθρονίζει τήν ἀόρατη παρουσία τῶν Τριῶν Προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος πίσω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα», τήν Βασιλεία τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἀφοῦ ἀποτελεῖ τόν Θρόνον τοῦ δευτέρου Προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδος. Ὁ λογικός αὐτός ἰσχυρισμός προσψαύει, δυστυχῶς, τά κράσπεδα συγχρόνου αἱρέσεως καί συνιστᾶ αἱρετικήν διδασκαλίαν.

Σεβασμιώτατε ἅγιε Ἀδελφέ,

Ὁμολογῶ εἱλικρινῶς καί ἀπό καρδίας ὅτι ἀφ’ ἧς ἡμέρας ἐθέσατε ἐπισήμως τό θέμα αὐτό, ὡς μή ὤφελε, καί τό ὁποῖον ἀπέβη καί ἀποβαίνει διαρκῶς εἰς σκανδαλισμόν τοῦ Λαοῦ τοῦ Θεοῦ, ἡ καρδία μου θλίβεται ὑπερβαλλόντως, ὅταν μάλιστα πληροφορούμεθα ὁμαδικάς ἀντιδράσεις τοῦ Ποιμνίου σας. Λυποῦμαι πολύ διότι ἕνας Σεβασμιώτατος Ἀδελφός μέ φυσικά καί ἐπίκτητα προσόντα καί χαρίσματα οὐ τά τυχόντα φθείρεται διαρκῶς μέ ἕνα θέμα, τό ὁποῖο ἀποτελεῖ πλέον Πανορθόδοξον Παράδοσιν.

Ταπεινή μου γνώμη, ἅγιε Ἀδελφέ, εἶναι ὅτι ὄχι μόνον δέν πρέπει νά ἀφαιρεθῇ ἐκ τοῦ ὄπισθεν  τῆς Ἁγίας Τραπέζης τόπου ὁ Ἐσταυρωμένος, ἀλλ’ ἄν ἦτο δυνατόν καί εἰς προσκυνητάριον τῆς κεντρικῆς εἰσόδου τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ νά ἐτίθετο μονίμως ἡ εἰκονογραφική παράστασις τοῦ Τιμίου Σταυροῦ εἰς τήν σύγχρονον ἐποχήν μας, καθ’ ἥν ἡ Ἑλληνορθόδοξος Πατρίδα μας εἶναι ἐσταυρωμένη καί ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία, διωκομένη ἐπισήμως καί ἀνεπισήμως αἴρει τόν βαρύτατον Σταυρόν της.

Μέ ἁγίαν τόλμην καί ἀρετήν ἐπαναφέρατε, Σεβασμιώτατε, «ἕως ἡμέρα ἐστίν» τόν Ἐσταυρωμένον εἰς τόν Θρόνον Του, ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης, εἰς ἀπέραντον χαράν καί εὐφροσύνην τῶν Ὀρθοδόξων καί εἰς ἀπογοήτευσιν καί καταισχύνην τῶν κακοδόξων (καί δή τῶν «μαρτύρων τοῦ Ἰεχωβᾶ», οἱ ὁποῖοι τώρα τρίβουν τάς χεῖρας των ἀπό δαιμονικήν χαράν, καί λοιπῶν πεπλανημένων).

Συγχωρήσατέ με ἅγιε Ἀδελφέ. «Ἀληθεύων ἐν ἀγάπῃ» ἔγραψα τά ὡς ἄνω.

Καί ἐπί τούτοις ἀσπαζόμενος ὑμᾶς ἐν Κυρίῳ, διατελῶ,

 

Μετά πολλῆς τῆς ἐν Χριστῷ ἀγάπης


Ἐλάχιστος Ἀδελφός


Ὁ Μητροπολίτης


†ὁ Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων Σεραφείμ


[1] Ἄννας Κακαδιάρη, «Παρατηρήσεις ἐπί τῆς ἔντυπης ἔκδοσης τῆς Ἱερᾶς Μητρόπολης Περιστερίου σχετικά μέ τήν «Λανθασμένη θεολογικά καί αὐθαίρετα μόνιμη τοποθέτηση τοῦ «Ἐσταυρωμένου τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς» μέσα στό Ἱερό Βῆμα καί πίσω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα», στό ἱστολόγιο «τάς Θύρας», 27-7-2024.

[2] Ἁγίου Συμεών Θεσσαλονίκης, Κεφάλαιο ΤΝ’, Περί τῶν ἐν τῷ νάρθηκι λεγομένων εὐχῶν, καί τοῦ γινομένου ἐκεῖσε θυμιάματος καί τῆς εἰσόδου. Καί τί ταῦτα σημαίνει, PG 155, 641.

[3] Ἰω. ιδ’, 6-7.

[4] Ἰω. ιδ΄, 8-14.

[5] Ἰω. α, 5-7.

[6] Α΄ στάσις, ὄρθρος Μ. Σαββάτου, Τριῴδιον.

[7] Ἰωάννης Χρυσόστομος, Λόγος Εἰς τόν Σταυρόν καί εἰς τόν ληστήν, PG 49, 403.

[8] Κωνσταντίνου Καλλινίκου, Ὁ Χριστιανικός Ναός καί τά τελούμενα ἐν αὐτῷ, Ἐν Ἀλεξανδρείᾳ, 1921, σελ. 272.

[9] Ἄννας Κακαδιάρη, «Παρατηρήσεις ἐπί τῆς ἔντυπης ἔκδοσης τῆς Ἱερᾶς Μητρόπολης Περιστερίου σχετικά μέ τήν «Λανθασμένη θεολογικά καί αὐθαίρετα μόνιμη τοποθέτηση τοῦ «Ἐσταυρωμένου τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς» μέσα στό Ἱερό Βῆμα καί πίσω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα», στό ἱστολόγιο «τάς Θύρας», 27-7-2024.

[10] Ἀκολουθία τοῦ ἀρραβῶνος.

[11] Κανών Μ. Σαββάτου, ᾠδή γ’.

[12] Γαλ. 6,14.

[13] Α’ Κορ. 1, 23.

[14] Στιχηρόν Ἑσπερινοῦ Σαββάτου, ἤχου πλ.β’.

[15] Ε.Π.Ε. 11, 192.

[16] Ε.Π.Ε. 11, 194.

[17] Α’ Ἰωάν. 1, 7.

[18] Ματθ. 16, 24.

[19] Λουκ. 23, 42.

[20] Λουκ. 23, 43.