Translate

Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025

  

Πορίσματα μερίδας περί Πασχάλιου Κανόνα




ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΙΔΑΣ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕ Η ΕΣΤΙΑ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΣΤΙΣ 01.02.25 ΣΤΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ OTEACADEMY ME ΘΕΜΑ: ΠΑΣΧΑΛΙΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: ΟΡΟΣ ΑΜΕΤΑΚΙΝΗΤΟΣ ΕΝΟΤΗΤΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

 

Στ πλαίσιο τν ποφάσεων τς Α’ ν Νικαί Οκουμενικς Συνόδου πιτευχθεσα νότης στν Πίστη σφραγίσθηκε μ τν πόφαση το καθορισμο το κοινο ορτασμο το Πάσχα π τν ρθοδόξων. κκλησία δωσε πρωταρχικ σημασία στ λειτουργικ νότητα. Γι’ατ κα τ σχετικ της πόφαση, πως φαίνεται στν Α΄Κανόνα τς ν ντιοχεί Συνόδου τν ξύψωσε σ «ρο» πο ξισώνεται σ ξία μ τος ρους τς πίστεως. τσι καθόρισε ν συνεορτάζουν ο ρθόδοξοι σ νατολ κα Δύση τ Πάσχα τν πρώτη Κυριακ μετ τν πρώτη πανσέληνο τς αρινς σημερίας, φροντίζοντας τσι ν μν συμπίπτει ατ μ τ πάσχα τν βραίων. Α΄ Οκουμενικ θέτει ς κριτήριο γι τν ορτασμ το Πάσχα τ συνταύτιστο το χριστιανικο μ τ ουδαϊκ Πάσχα. Τ ν μν ορτάζουμε τ Πάσχα μαζ μ τος ουδαίους κα τν μι κα τ ατ μρ τν γαν ορτν’ ν τελομε, τ μν πρτο διασφαλίζει τν κεραιότητα κα διαφοροποίηση το χριστιανικο Πάσχα π τ ουδαϊκ ς κφραση πίστης, ν τ δεύτερο τ λειτουργικ νότητα τν ρθοδόξων κκλησιν – χριστιανν δι μέσου τς π κοινο τελέσεως τς ορτς το λαμπροφόρου ναστάσεως ‘ν τ ατ μέρα’.

 

ξ λλου κκλησία, πως πιτυχς γράφη (π. πιφάνιος Θεοδωρόπουλος), φροντίζοντας γι τν ν τ ρθοδόξ πίστει νότητά της «οδέποτε διενοήθη ν προέλθ ες συνεννοήσεις» μετ τν αρετικν «πρς θέσπισιν κοινο ορτασμο ετε το Πάσχα ετε οασδήποτε λλης ορτς». τσι πομακρύνεται τ νδεχόμενο θρησκευτικο συγκρητισμο ξ φορμς το ορτασμο το Πάσχα. «Τν ρο» ατν «τς γίας ατς κα μεγάλης συνόδου…περ τς γίας ορτς το Πάσχα» πο ποφασίστηκε κατ τν Α’Οκουμενικ Σύνοδο, λοι ο Πατέρες τς κκλησίας ως κα τν γιο Νικόδημο τν γιορείτη τν τήρησαν πακριβς. κολούθησαν τν δογματικ συμφωνία τς κκλησίας κα γνόησαν πλήρως τν στρονομικ κρίβεια τς σημερίας. πως γράφει γιος Νικόδημος «κα α Οκουμενικα Σύνοδοι, που μετ τν πρώτην γιναν κα ο λοιπο Πατέρες, βλεπον να κα ατο …πς κατέβη πολ σημερία · λλ΄μως δν θέλησαν ν τν μεταθέσουν π τν κα’ Μαρτίου, που τν ηρεν Α'Σύνοδος, προτιμντες περισσότερον τν συμφωνίαν τς κκλησίας κα νωσιν π τν κρίβειαν τς σημερίας» (Πηδάλιον σ…).

 

πως φαίνεται π τ Πρακτικ το λεγομένου Πανορθοδόξου Συνεδρίου στν Κωνσταντινούπολη (1923) μαζ μ τν καθιερωθεσα λλαγ το μερολογίου, που διασπται λειτουργικ-ορτολογικ νότητα τν ρθοδόξων τίθεται πλέον νοικτ κα τό θέμα συνεορτασμο μ τς αρετικς μολογίες. τσι δν πρέπει ν ποτιμομε τν λεπτομερ καθορισμ τς ορτασμο το Πάσχα, ς σχολούμενο δθεν μόνο μ τν λιο, τ σελήνη κα συγκεκριμένες μερομηνίες. Κι ατ διότι  νδεχομένη παράβαση το Πασχαλίου Κανόνος πολήγει σ δύο κακ. Συνεορτασμ μ τος αρετικος κα διάσπαση το κκλησιαστικο σώματος

 

Προβάλλεται σήμερα π τ Οκουμενικ Πατριαρχεο συνεορτασμς το Πάσχα μεταξύ ρθοδόξων κα τς «δυτικς χριστιανοσύνης» ς νδειξη γάπης τς ρθοδόξου κκλησίας πρς κάθε χριστιανό. Παραγνωρίζεται μως μι βασικ προϋπόθεση γι τν κοιν ορτασμ:  κοιν πίστη.  π κοινο τέλεση τς Θείας λατρείας κφράζει κα σφυρηλατε τν νότητα τς κκλησίας κα δράζεται στν κοιν πίστη, στ ατ φρόνημα τν πιστευόντων. Δύση μ τν περοψία της δημιούργησε μι θεολογία βασισμένη στν ρθολογισμ κα στν  περιφρόνηση πρς τν ποκεκαλυμμένη θεολογία τν γιων Πατέρων. ν προκειμένω πάρχει πλήρης διάσταση μεταξύ ρθοδόξων κα παπικν – προτεσταντν στό κορυφαο θέμα τς σωτηρίας πο μς χαρίσθηκε δι το Σταυρο κα τς ναστάσεως. Παπικο κα προτεστάντες πιστεύουν τι μ τήν πτώση το νθρώπου κα τς μαρτίες του προσεβλήθη δικαιοσύνη το Θεο κα τι γι ν συγχωρηθε κα ν δικαιωθε νθρωπος χρειάστηκε ν πεθάνει στν Σταυρ Ὑἱὀς Του στε ν κανοποιηθε δικαιοσύνη Του κα ν δοθε στν νθρώπινη φύση λύτρωση π τν θάνατο. Πρόκειται γι μι λογικ κατασκευ πο ντιστοιχε στν πόδοση νθρώπινης δικαιοσύνης. ντιθέτως στν ρθόδοξη διδασκαλία τν ν γί Πνεύματι θεολογούντων Πατέρων φανερώνεται λήθεια τς σωτηρίας ς δρο τς θείας γάπης, ς πέρλογο μυστήριο που δι το Σταυρο κα τς ναστάσεως θεραπεύεται κα νακαινίζεται ν Χριστ κα τ κκλησί φθαρεσα νθρωπίνη φύσις.  Κα ο δύο κρως ντίθετες διδασκαλίες  μφανίζονται μ νάργεια στς πεικονίσεις τν γεγονότων τς Σταυρώσεως κα τς ναστάσεως π τος ρθοδόξους κα τος παπικος ντιστοίχως.         δύνατος λοιπν κοινς μ τν αρετικ Δύση ορτασμς κα παραίτητη διαφύλαξη το ρου τς Α’ Οκουμενικς Συνόδου.  ποταγμένος στν ρθολογισμό του Παπισμς διόρθωσε στρονομικς τν σημερία, λλ συνεορτάζει πολλς φορς τ Πάσχα μ τος ουδαίους, ν τ μ συνεορτάζειν μετ ουδαίων ταν σκοπς γι τν κριβ καθορισμ το ορτασμο το Πάσχα.

 

Συμπερασματικς ρθόδοξος κκλησία, κρατε μ ελάβεια τν ρο τς Α’Οκουμενικς Συνόδου π τς θεσπίσεώς του ς σήμερα κα ς κ τούτου δν δύναται κα δν πιθυμε συνεορτασμ το Πάσχα, οτε μ τος ουδαίους οτε μ τος τεροδόξους. κολουθε τν ρο τς Ζ’Οκουμενικς Συνόδου πο ρίζει τι  «πάσας τς κκλησιαστικς γγράφως γράφως τεθεσπισμένας μν παραδόσεις καινοτομήτους φυλάττομεν». πως επώθηκε « Πασχάλιος Κανν δν μπορε ποτ ν λλαγ διότι ατ ποτελε βλασφημία κατ το γίου Πνεύματος κα τς θεοπνευστίας τς κκλησίας».

 

 Τό μέλημα τς κκλησίας εναι ξασφάλιση τς λειτουργικς της νότητος  κα τς διασπάστου κοινωνίας τν πανταχο ρθοδόξων κκλησιν.   π τν λλη νδειξη γάπης τς κκλησίας πρς κάθε νθρωπο εναι δι παντς μέσου φανέρωση τς ληθείας, τς ρθοδόξου Πίστεως πως μς παραδόθηκε π τόν Κύριό μας ησο Χριστ δι τν ποστόλων καί τν γίων Πατέρων.  πέναντι στ λεγόμενο «σκάνδαλο» το «διρημένου χριστιανικο κόσμου» πο προβάλλουν ο οκουμενιστς γι ν πιτύχουν τν κοινό ορτασμ μ τήν πανσπερμία τν αρέσεων, ντιπαραβάλλουμε τ πραγματικ  σκάνδαλο τν ρθοδόξων χριστιανν. Διότι σ περίπτωση το πευκταίου συνεορτασμο, πως γραφε γιος Φιλόθεος τς Πάρου  θ κολουθήσει «σύγχυσις, ταραχ, διαμάχες, φιλονεικίες, χθρες, μίση κα τ λοιπ εδη τς κακίας, δι’ ρχεται ργ το Θεο».

 

πιθυμομε κα λπίζουμε τι μ τν κραται παρέμβαση το Κυρίου μας ησο Χριστο μόνο μετ πασν τν ρθοδόξων κκλησιν θ ορτάσουμε τ 1700 χρόνια π τν σγκληση τς Α’ Οκουμενικς Συνόδου κφράζοντας τν εγνωμοσύνη μας κα πονέμοντας ληθιν τιμ στος θεοφόρους Πατέρες της ο ποοι κα τν ρθόδοξη πίστη κράτυναν κα τήν ρθόδοξη λατρεία δι το Πασχαλίου Κανόνος χάρισαν ς νοποι κρκο το Σώματος τς μις, γίας, Καθολικς κα ποστολικς κκλησίας.

 

ΕΣΤΙΑ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ


Δεν υπάρχουν σχόλια: