Translate

Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2022

 

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ  2021


ΕΟΡΤΙΟΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ & ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΠΡΟΣ

ἅπαντα τά πιστά τέκνα

τῆς γνησίας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος

 

Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,

Ὅταν γεννήθηκε ὁ Χριστός, πρίν ἀπό εἴκοσι  αἰῶνες καί πλέον, Ἄγγελος Κυρίου παρουσιάσθηκε μέσα σέ ὑπέρλαμπρο φῶς, καί εἶπε πρός τούς Ποιμένες τῆς Βηθλεέμ καί δι' αὐτῶν πρός πάντας: "Μή φοβεῖσθε, διότι σᾶς ἀναγγέλω χαρμόσυνον εἴδησιν, χαράν μεγάλην, ἡ ὁποία θά εἶναι χαρά δι' ὅλον τόν λαόν τοῦ Θεοῦ. Σᾶς ἀναγγέλω, ὅτι ἐγεννήθη σήμερον γιά σᾶς Σωτήρ, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ Κύριος καί Θεός." (πρβλ. Λουκ. κεφ. β΄, 9-11).

Μέ αὐτόν τόν τρόπο ἀναγγέλθηκε τό πρῶτον ἡ κατά σάρκα Γέννησις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ στόν κόσμο. Δι' ἀγγέλου φωτεινοῦ γνωστοποιήθηκε τό πρωτάκουστο νέο καί μοναδικό σέ ὁλόκληρη τήν κτίση καί τήν ἱστορία γεγονός τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου. Αὐτό τό γεγονός ἑορτάζομε καί ἐμεῖς σήμερον ὡς τήν Μητρόπολη, κατά τόν ἱερό Χρυσόστομο, ὅλων τῶν ἑορτῶν τῆς Ἐκκλησίας.

Συνάμα δέ καί κυρίως ἑορτάζομε καί πνευματικῶς τιμοῦμε τό μέγα μυστήριο, τό ὁποῖο αὐτό τό γεγονός σημαίνει καί μαρτυρεῖ, δηλαδή τήν ἕνωση στό Πρόσωπο τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ Πατρός, τῆς Θείας φύσεως μέ τήν ἀνθρωπίνη φύση. Αὐτήν τήν ὁποία ἔλαβε σαρκωθείς ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί ἐκ τῶν ἁγνῶν αἱμάτων τῆς Ἀειπαρθένου Μαρίας. Ἡ ἕνωση δέ αὐτή ἔχει ἀσυλλήπτου ἀξίας καί σημασίας διαστάσεις, διότι ἀποτελεῖ τήν ἄτρεπτη, ἀσύγχυτη καί ἀδιαίρετη κοινωνία τοῦ ὁρατοῦ καί τοῦ ἀοράτου, τοῦ κτιστοῦ καί τοῦ ἀκτίστου στό μοναδικό Πρόσωπο τοῦ σεσαρκωμένου Θεοῦ καί μάλιστα στό διηνεκές.

Ἡ Γέννησις τοῦ Θεανθρώπου Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὡς ἱστορικό γεγονός, ἔταμε τήν ἀνθρώπινη ἱστορία ἐγκαινιάζοντας τήν ὄντως νέαν ἐποχή τῆς χάριτος, τῆς ἐλευθερίας καί τῆς σωτηρίας, καθότι "ὁ Θεός ἐφανερώθη μέ σάρκα ἀνθρωπίνην ἐν μέσῳ τῶν ἀνθρώπων, ἐμαρτυρήθη μέ τά σημεῖα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἔγινεν ὁρατός ὡς ἄνθρωπος ἀπό τούς Ἀγγέλους, ἐκηρύχθη μεταξύ τῶν ἐθνῶν, ἐπιστεύθη εἰς τόν κόσμον ὡς Σωτήρ τοῦ κόσμου..." (πρβλ. Α΄Τιμοθ. γ', 16).

Ὅταν ἦλθε "τό πλήρωμα τοῦ χρόνου", δηλαδή ὅταν ἔκρινε ὁ Θεός κατάλληλο τόν καιρό, ἐφ' ὅσον καί ἡ ἀνθρωπότητα εἶχε φθάσει σέ ἔσχατο σημεῖο τῆς πορείας της, ἐκτυλίχθηκε θαυμαστῶς τό ἔργο τῆς Θείας Οἰκονομίας, ὅπως θεολογικῶς ὀνομάζεται, γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Τοῦτο δέ σημαίνει ὅτι διά τῆς Θείας ἐνανθρωπήσεως κατέστη δυνατή ἡ ἀποκατάσταση τοῦ ἀνθρώπου καί ὁλοκλήρου τοῦ ἀνθρωπίνου γένους, στήν προ-πτωτική κατάσταση καί ἀκόμη ὑψηλότερα! Ὁ ἄνθρωπος πλέον ἔχει τή δυνατότητα νά γίνει "κοινωνός Θείας φύσεως" (πρβλ. Β΄ Πέτρου α΄, 3-4), νά ἑνωθεῖ κατά χάριν μέ τόν Θεό καί νά γίνει μέλος τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ πού εἶναι ἡ Ἐκκλησία, ἐντός τῆς ὁποίας καί διά τῆς συμμετοχῆς του στή μυστηριακή ζωή Της σώζεται.

Ὁ γεννηθείς Χριστός, ὑπό τοῦ Ὁποίου καί κατ' εἰκόνα τοῦ Ὁποίου εἶναι δημιουργημένος ὁ ἄνθρωπος, εἶναι ὁ "τύπος καί ὑπογραμμός" γιά τή σωτηρία μας καί ἤδη μέ τή Γέννησή Του μᾶς διδάσκει τήν ἀγάπη, τήν ταπείνωση, τήν ἀνεξικακία, τήν ἑκούσια πτωχεία, τήν ἐλεημοσύνη, τήν συγχωρητικότητα, τά ὁποῖα μέ θαυμαστό καί συγκλονιστικό τρόπο μᾶς ὑπέδειξε κενούμενος ἀπό τό Θεϊκό μεγαλεῖο Του καί λαβών δούλου μορφή, γενόμενος νήπιο, ἀνακλινόμενος ἐν φάτνῃ ἀλόγων, διωκόμενος, μισούμενος, ἀγνοούμενος καί περιφρονούμενος ὑπό τῶν ἀνθρώπων, καίτοι Θεός παντοδύναμος.

 Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,

Ἀκοῦμε ὅλη αὐτήν τήν περίοδο στούς Ἱερούς Ναούς μας νά ψάλλονται οἱ Καταβασίες τῶν Χριστουγέννων, ἡ πρώτη τῶν ὁποίων ξεκινᾶ μέ τίς φράσεις ἀπό τόν σχετικό μέ τήν παροῦσα μεγάλη Ἑορτή θαυμάσιο Λόγο τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, "Χριστός γεννᾶται, δοξάσατε· Χριστός ἐξ οὐρανῶν, ἀπαντήσατε· Χριστός ἐπί γῆς, ὑψώθητε.".

Ὁ Χριστός ἐγεννήθη ἐπί τῶν ἡμερῶν τοῦ Βασιλέως τῆς Ἰουδαίας Ἠρώδου, ἀλλά καί γεννᾶται διαρκῶς ἐντός τῆς Ἐκκλησίας Του, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ τήν αἰωνία φάτνη ὅπου Αὐτός ὄχι μόνον σαρκοῦται, ἀλλά καί αὐξάνει, κηρύττει, σταυροῦται καί ἀνίσταται, θυσιαζόμενος συγχρόνως ὡς ἀμνός ἄμωμος καί προσφερόμενος ὡς ὁ Ἄρτος ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς διά τήν σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου καί τή ζωή τοῦ σύμπαντος κόσμου.

Ὅπως, δέ, ἀεί μυστικῶς "γεννᾶται", ἔτσι καί πάντοτε "ἔρχεται" πρός ὅλους τούς ἀνθρώπους γιά νά χαρίσει τήν ἐλευθερία, τή ζωή καί τή λύτρωση. Ἐμεῖς καλούμεθα νά οἰκειοποιηθοῦμε αὐτά τά ὁποῖα μᾶς προσφέρει ἀπό εὐσπλαγχνία, ὡς μόνος φιλάνθρωπος. Καί, ἐνῶ μέ τή Γέννησή Του προσέλαβε, ἤδη ἀπό τῆς συλλήψεώς Του ἐκ Πνεύματος Ἁγίου στήν κοιλία τῆς Θεοτόκου, τή φύση μας, μέ τό ἐκχυθέν τίμιο Αἶμα Του, κατά τή Σταυρική Του θυσία, μᾶς ἐξαγόρασε ἐκ τῆς δουλείας τῆς φθορᾶς, τοῦ διαβόλου καί τῆς ἁμαρτίας, καθιστώντας μας ἐλευθέρους καί καλώντας μας νά μήν ἀνεχθοῦμε ποτέ ἄλλον ζυγό δουλείας!

Ἄς ἀνταποκρινόμεθα, λοιπόν, συνεχῶς πρός τήν προσφορά καί δωρεά τῆς μεγάλης εὐεργεσίας τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Κυρίου καί Θεοῦ μας, ἀγωνιζόμενοι νομίμως, δηλαδή ἐντός τῆς μιᾶς καί μοναδικῆς Ἐκκλησίας Του, μέ μυστηριακή-λειτουργική καί πνευματική-ἀσκητική ζωή, ὥστε χάριτι Θείᾳ νά ἀξιωθοῦμε νά πραγματωθεῖ καί σέ μᾶς ὁ σκοπός τῆς Θείας ἐνανθρωπήσεως, ὅτι "Αὐτός ἐνηνθρώπησεν ἵνα ἡμεῖς θεοποιηθῶμεν"!

Χριστός ἐτέχθη!

Μετά πατρικῶν εὐχῶν καί εὐλογιῶν

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ

† Ὁ Ἀθηνῶν ΣΤΕΦΑΝΟΣ




Δεν υπάρχουν σχόλια: