Translate

Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020


Ἐνδιαφέρουσες προσεγγίσεις


Νομική, ἱατρική καί πρακτική ἀντιμετώπιση τῆς πανδημίας τοῦ Κορωνοϊοῦ



Στό πλαίσιο τῆς ἐνημερώσεως τῶν ἀναγνωστῶν καί ἐπισκεπτῶν μας ἐπί τοῦ ἐπικαίρου ζητήματος τῆς ἐνσκηψάσης πανδημίας τοῦ Κορωνοϊοῦ καί τῶν συνεπειῶν της, ὅπως ἤδη ἀπό ἡμερῶν πράττουμε, δημοσιεύουμε κατωτέρω:
α) Τή νομική προσέγγιση ὅσον ἀφορᾶ στόν περιορισμό ἤ ἀπαγόρευση αὐτή τήν περίοδο τῆς Θ. Λατρείας, ἐκ μέρους τοῦ γνωρίμου μας ἐξαιρέτου Νομικοῦ καί ἐπ. Καθηγητοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Δικαίου τῆς Νομικῆς Σχολῆς τοῦ ΕΚΠΑ κ. Γεωργίου Ἀνδρουτσόπουλου,
β) Τήν ἱατρική προσέγγιση τῶν δεδομένων τῆς πανδημίας καί τῆς ἀκολουθουμένης ἀντιμετωπίσεώς της, ἐκ μέρους ἑνός ἐγκρίτου Γάλλου Λοιμωξιολόγου, καί
γ) Τήν ἐνδιαφέρουσα πρακτική ἀντιμετώπιση τοῦ ζητήματος τῆς ἀσκήσεως τῆς Θ. Λατρείας ἐν μέσῳ πανδημίας ὑπό τοῦ ἐπίσης γνωρίμου καί πάλαι ποτέ Καθηγητοῦ μας (στή Θεολογική Σχολή τοῦ Πανεπιστήμιο Βελιγραδίου) Σέρβου Μητροπολίτου Μαυροβουνίου κ. Ἀμφιλοχίου ἐν συνεννοήσει μετά τῶν ἐκεῖ (Κράτος Μαυροβουνίου) Κρατικῶν Ἀρχῶν

"Ἐπιστροφή-Σωτηρία"

Α΄

Ἐκκλησιαστικές συγγένειες

ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ι. ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ*

 «Η τυχόν απαγόρευση, πάντως, της λειτουργίας των ναών, που δεν μπορεί οπωσδήποτε να επιβληθεί οριζοντίως, είναι μια οριακή απόφαση, η οποία, πέραν της αυστηρά περιορισμένης χρονικής ισχύος της και της επαρκούς αιτιολόγησής της, οφείλει, εξαντλώντας προηγουμένως κάθε ηπιότερο μέσο, να σταθμίσει τα συγκρουόμενα δικαιώματα και να επιχειρήσει την αναλογική εξισορρόπησή τους…».
Το απόσπασμα αυτό ήταν η κατακλείδα της παρέμβασής μου στην «Κ» της Τρίτης 10/3 (σ. 7). Αυτή η οριακή απόφαση ελήφθη τελικώς λίγες ημέρες αργότερα από τους συναρμόδιους υπουργούς επί της Παιδείας και της Υγείας, έπειτα από πρωθυπουργική εντολή. Σύμφωνα με αυτήν (αριθ. 2867/1 /16.03.2020: Ε.τ.Κ. Β΄ 872), θεσπίζεται η προσωρινή απαγόρευση της τέλεσης κάθε είδους λειτουργιών και ιεροπραξιών σε όλους ανεξαιρέτως τους χώρους θρησκευτικής λατρείας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας και για το χρονικό διάστημα από 16.3.2020 έως και 30.3.2020, επιτρέπεται δε μόνο η προσέλευση πιστών για ατομική προσευχή και η τέλεση λειτουργίας αποκλειστικώς προς τον σκοπό της τηλεοπτικής ή ραδιοφωνικής μετάδοσής της και κηδειών, με την παρουσία του θρησκευτικού λειτουργού και του απολύτως στενού συγγενικού περιβάλλοντος…
Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί θυμίζει, τηρουμένων ασφαλώς των αναλογιών, τις περιστάσεις μιας άλλης πανδημίας, της χολέρας, που είχε ενσκήψει στην Ευρώπη στα μέσα του 19ου αιώνα. Στην Ελλάδα, πρώτη επλήγη η πόλη του Πειραιώς, με διάταγμα δε του Οθωνα στις αρχές Ιουλίου 1854 «περί μέτρων προς πρόληψιν της διαδόσεως της χολέρας» επιβλήθηκαν περιορισμοί στις μετακινήσεις. Λίγο αργότερα, κατά μήνα Αύγουστο, η χολέρα έφτασε και στη Σύρο. Την εμπερίστατη θέση στην οποία βρέθηκε η πρωτεύουσα του νησιού, Ερμούπολη, διαζωγραφίζει με γλαφυρότητα ο ιστορικός Χρήστος Λούκος στη μελέτη του υπό τον τίτλο «Επιδημία και κοινωνία. Η χολέρα στην Ερμούπολη της Σύρου (1854)», που δημοσιεύεται στο περιοδικό «Μνήμων» το έτος 1992. Ενδιαφέρον, εν προκειμένω, παρουσιάζει η στάση των τοπικών αρχών, συμπεριλαμβανομένων των εκκλησιαστικών.


Πιο συγκεκριμένα, ο επίσκοπος Σύρου και Τήνου Δανιήλ [Κοντούδης], φτάνοντας αρχές Αυγούστου, με την έναρξη δηλαδή της νηστείας, στην προκυμαία της Ερμούπολης, «ευλογών τον λαόν, συμβουλεύει να παύσωσι της κακής τροφής», που υποθάλπει τη νόσο και επιτρέπει, δίνοντας σχετικές οδηγίες στους ιερείς, να λυθεί η νηστεία του δεκαπενταύγουστου, «με καθαράν δίαιταν ολίγου ζωμού και βραστού κρέατος», για να διατρέφονται καλύτερα οι κάτοικοι (εφημ. «Αιών» της 25 Αυγούστου 1854). Επίσης, φαίνεται ότι συμφώνησε με τις αρχές να περιοριστούν οι ιερουργίες στο ελάχιστο για να αποφευχθούν οι συγκεντρώσεις των ατόμων. Στο πλαίσιο αυτό, προτάθηκε στους ιερείς να λειτουργούν νωρίς, από τις 7 π.μ. και να τελειώνουν όσο το δυνατόν συντομότερα (εφημ. «Αίολος» της 7 Αυγούστου 1854). Ενέδωσε, ύστερα από πιέσεις, στο αίτημα για λιτανεία, την οποία θεωρούσε, πάντως, «παράκαιρον ως εκ της γενησομένης συναφής του πλήθους», ενώ τις περισσότερες φορές δεν γίνονταν κηδείες αλλά ο νεκρός, ως «κατάδικος απαγόμενος υπό τεσσάρων αχθοφόρων και υπό τον πένθιμον και σιγηρόν ψαλμόν ιερέως λίαν μακράν προπορευόμενου», μεταφερόταν γρήγορα στην αιώνια κατοικία του…
Η πόλη της Ερμούπολης, σύμφωνα με τον τοπικό Τύπο (εφημ. «Αίολος» της 19 και 28 Αυγούστου 1854), «η αεικίνητος και θορυβώδης, ομοιάζει νεκρούπολιν φέρουσαν τον τρόμον και την αθυμίαν ζωγραφισμένην εις τας οδούς και τας αγοράς», τα σχολεία είναι κλειστά και οι δρόμοι έρημοι, «εις τρόπον ώστε η ωραία και πολύηχος Ερμούπολις μετεσχηματίσθη εις Ερημούπολιν». Ωστόσο, μετά την απαλλαγή του νησιού από τη μάστιγα της χολέρας, και δη από την Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου, «έδραμον οι Χριστιανοί θαρραλεώτεροι εις τας εκκλησίας», όπου τέλεσαν, καθυστερημένα, και τις επιμνημόσυνες δεήσεις για όσους έπεσαν θύματα της χολέρας, τους «ουκ άλλης επικηδείου τιμής, ή μόλις των συγγενικών δακρύων αξιωθέντας».
Πίσω στα καθ’ ημάς, η κυβερνητική απόφαση για την αναστολή στη συλλογική εκδήλωση των θρησκευτικών πεποιθήσεων, αν και αφορά αυτονοήτως σε όλες τις θρησκείες και τα δόγματα, όπως άλλωστε επιβάλλει η αρχή της θρησκευτικής ισότητας, κινείται, νομίζω, στα όρια της αναλογικότητας. Και τούτο, διότι φαίνεται ότι δεν εξαντλήθηκε κάθε ηπιότερο μέσο, όπως η τέλεση των ιεροπραξιών από τον θρησκευτικό λειτουργό, χωρίς την παρουσία πιστών, αλλά με μόνη τη συμμετοχή του ψάλτη και του νεωκόρου. Τυγχάνει, πάντως, ευεξήγητη διότι η Εκκλησία δεν επέδειξε, ως ώφειλε, την απαιτούμενη ευελιξία…
* Ο κ. Γεώργιος Ι. Ανδρουτσόπουλος είναι επίκουρος καθηγητής του Εκκλησιαστικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και δικηγόρος.

Β΄

Ο ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΓΑΛΛΟΣ ΛΟΙΜΟΞΙΟΛΟΓΟΣ ΒΑΖΕΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΡΩΝΑΪΟ ΣΤΗ ΣΩΣΤΗ ΤΟΥΣ ΔΙΑΣΤΑΣΗ

DIDIER RAOULT: «ΔΕΝ ΕΝΔΙΔΩ ΣΤΟΝ ΤΡΟΜΟ, ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΦΟΒΟ, ΤΟ ΟΛΟ ΘΕΜΑ "ΣΕΡΒΙΡΕΤΑΙ" ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ»!


-*Didier Raoult για τον coronavirus : “Δεν πρέπει να παίζουμε με το φόβο”….

Από την Κίνα μεταφέρονται αυτοκτονίες ατόμων που αγχώθηκαν. Δεν πρέπει να παίζουμε με το φόβο.

To 2019, υπήρχαν 2,6 εκατομμύρια νεκροί παγκοσμίως από οξεία λοίμωξη του αναπνευστικού ενώ από τον covid19 ως τώρα έχουμε 7.954...
Κορυφαίος Ιατρός στον τομέα των λοιμώξεων και μεταδοτικών ασθενειών και μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου για τον coronavirus,ο Γάλλος Καθηγητής Didier Raoult αμφισβητεί τη ”συσκευασία” (με την οποία σερβίρετε ο) coronavirus…..
Διευθυντής του Institut Méditerranée Infection στη Μασαλία ο καθηγητής Didier Raoult είναι ένας από τους Γάλλους λοιμωξιολόγους τους πιο αναγνωρισμένους στον κόσμο.
Αυτός εντάχθηκε στην πολυτομεακή επιτροπή τον 11 ειδημόνων που σχηματίστηκε από την εκτελεστική εξουσία το Μάρτη με σκοπό να “διαφωτίσει τη (λήψη) απόφασης του δημοσίου στη διαχείρηση της υγειονομικής κατάστασης που σχετίζεται με τον coronavirus“.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό Marianne μεταξύ άλλων αναφέρει…
Marianne : Τι σας εμπνέει η εξέλιξη της επιδημίας του coronavirus;
Didier Raoult :Δεν αφήνομαι να ενδώσω στον τρόμο. Δεν ξέρω να μαντέψω το μέλλον και δεν συνηθίζω να πιστεύω τους πιο εξιταρισμένους που πάντοτε λάθευαν στα μοντέλα τους.
Αναλύω μέρα προς μέρα και την εξέλιξη και σήμερα υπάρχουν περί τους 6.000 θανάτους στον κόσμο εκ των οποίων περί τους 3.500 στην Κίνα όπου η επιδημία τελειώνει και 127 στη Γαλλία.
Εκπλήσσομαι που μιλούν για μια πολύ σημαντική αιτία θνησιμότητας κι ακόμη για την υγειονομική κρίση του αιώνα καθώς η γρίπη και άλλες λοιμώξεις το 2017 σκότωσαν 14.000 με 20.000 άτομα στη Γαλλία.
Ίσως τα στατιστικά να είναι πολύ διαφορετικά στο τέλος της επιδημίας αλλά σήμερα δεν βλέπω το μεγάλο πρόβλημα με όρους θνησιμότητας.
- Aυτός ο ιός είναι ειδιαίτερα μεταδώσιμος και επικίνδυνος;
”Η επικινδυνότητα δεν ξέρω τι θέλει να πει. Αυτή εξαρτάται από το δείγμα που παρατηρούμε” αναφέρει ο γιατρός (διευκρινίζοντας πως σε διαφορετικές συνθήκες έχουμε διαφορετικά αποτελέσματα.)
Η θνησιμότητα θα είναι προφανώς υψηλότερη για τα άτομα στην εντατική θεραπεία από ό,τι με την έγκαιρη ανίχνευση. Θα εξαρτηθεί από την ποιότητα της περίθαλψης και μπορούμε να τεστάρουμε αυτή τη θνησιμότητα μόνο εάν ενσωματώσουμε περιπτώσεις με ήπια συμπτώματα.
Στην Κίνα μεταφέρονται αυτοκτονίες ατόμων αγχωμένων.
Σήμερα η πλειοψηφία των ασθενών μας έρχεται με συμπτώματα αναπνευστικά οφειλόμενα σε άλλους ιούς που κυκλοφορούν ή γιατί αυτοί συνάντησαν κάποιον που είχε τον coronavirus.
Αυτοί τρελάθηκαν και θέλουν να γνωρίζουν αν έχουν κάτι που θα τους σκοτώσει. Ο φόβος είναι πολύ μεταδοτικός. Από την Κίνα μεταφέρονται αυτοκτονίες ατόμων που αγχώθηκαν. Δεν πρέπει να παίζουμε με το φόβο….
- Πιστεύετε πως το όλο θέμα αμπαλάρεται επικίνδυνα;
Ναι. Ποια είναι τα πρακτικά δεδομένα;To 2019, υπήρχαν 2,6 εκατομμύρια νεκροί παγκοσμίως από οξεία λοίμωξη του αναπνευστικού.
- Κατά τη γνώμη σας, τι επιρροή θα έχει ο κορωναϊός σε αυτό; Πριν τροποποιήσει σημαντικά αυτά τα στατιστικά στοιχεία, θα πρέπει να σκοτώσει πολλούς…
Και ποιος ξέρει αν αυτός δεν σταματήσει από τη μια μέρα στην άλλη χωρίς να γνωρίζουμε πως όπως το SARS, ή αν θα τελειώσουμε με αυτόν τον Μάρτιο όπως συνήθως με τη γρίπη.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι δεν μ΄ έχει αγγίξει ιδιαίτερα και σκέφτομαι πάνω απ όλα την ανίχνευση και τη θεραπεία…
Marianne 16/3/20
O γιατρός 2 μέρες μετά δικαιώνεται καθώς στην Κίνα έληξε η διάδοση αφού σήμερα εμφανίζει σχεδόν μηδενικά κρούσματα…..Ενώ οι θάνατοι ως σήμερα παγκοσμίως είναι 7.954….

Γ΄

Στο Μαυροβούνιο έσπασαν τα μέτρα και οι πιστοί εκκλησιάστηκαν σε απόσταση ασφαλείας

 22/03/2020

σε ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ



Μετά τη συνεννόηση του Μητροπολίτη Μαυροβουνίου κ. Αμφιλοχίου με τον Πρωθυπουργό Κ. Μάρκοβιτς, τον υπουργό δικαιοσύνης κ. Πάζιν και τον αρχηγό της Αστυνομίας κ. Βέλιοβιτς, επέτρεψαν να γίνει Θεία Λειτουργία στους ναούς, ξεπερνώντας τα μέτρα που είχαν αρχικά παρθεί για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού.
Η παράκληση του Μητροπολίτη κ. Αμφιλοχίου ήταν να επιτρέψουν να τελείται η Θεία Λειτουργία τις Κυριάκες με ειδικές συνθήκες ώστε να μην μένουν οι πιστοί χωρίς Θεία Λειτουργία.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία σέβεται όλες τις διατάξεις της Κυβέρνησης σχετικά με την προστασία από τον Covid-19 , προσπαθεί όμως να στηρίξει και πνευματικά τον κόσμο που έχει ανάγκη τη Θεία Λειτουργία και την Θεία Μετάληψη.
Σε συνεργασία λοιπόν με την πολιτεία δόθηκαν οι οδηγίες για ασφαλή παρουσία των ανθρώπων μέσα στον Ναό και εκτός αυτού.
Η εκκλησία ανέλαβε την ευθύνη για την σωστή και ασφαλή τήρηση των οδηγιών σχετικά με την απόσταση και τον αριθμό των παρόντων. Οι πιστοί παρέμειναν στις θέσεις τους κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας και ο Ιερέας στην στιγμή Θείας Κοινωνίας προσερχόταν στον καθένα χωριστά στη θέση του να τον κοινωνήσει. Αμέσως οι πιστοί αποχωρούσαν από το Ναό ή τον προαύλιο χώρου του.
Οι Ναοί επίσης εξασφάλισαν την ηχητική κάλυψη της Θείας Λειτουργίας για τους πιστούς που βρίσκονταν έξω από το Ναό για λόγους ασφαλείας.
Σε κάποιες ενορίες η Θεία Λειτουργία τελέστηκε στο προαύλιο χώρο του Ναού με τους πιστούς να κλαίνε από την συγκίνηση για τις στιγμές που βίωναν.




Δεν υπάρχουν σχόλια: